Zákon o podpore ekologických vozidiel určuje povinnosť úradov obstarávať určitý podiel nízkoemisných áut. Aký vplyv to má na zberové spoločnosti?
Od augusta tohto roku je účinný zákon o podpore ekologických vozidiel cestnej dopravy, ktorý má prispieť k dekarbonizácii tým, že verejné inštitúcie budú povinne nakupovať ekologické vozidlá. Pri verejnom obstarávaní v hodnote nad 214-tisíc eur bez DPH musí určitý podiel pripadať na vozidlá s elektrickým pohonom, LPG, CNG alebo vodík. Povinnosť sa týka aj lízingu, splátkového predaja, prenájmu pri službách vo verejnom záujme. Takými sú aj služby nakladania s komunálnym odpadom.
Podiel obstarávaných nízkoemisných osobných a nákladných áut do 3,5 tony má byť podľa zákona 22 % v období do konca roku 2025. Pri ostatných nákladných autách je to 8 %. V ďalších rokoch je to o percento viac. Za ekologické vozidlo sa pri osobných a nákladných autách do 3,5 tony považuje vozidlo s emisným limitom CO2 do 50 gramov na kilometer. Od roku 2026 sa za takéto vozidlo bude považovať iba auto s nulovými emisiami. Nákladné autá nad 3,5 tony budú podľa zákona ekologické iba vtedy, ak budú poháňané elektrinou, CNG, LNG, LPG, biopalivom, či syntetickým palivom.
Úrad pre verejné obstarávanie ako predkladateľ materiálu aj podľa viacerých pripomienkujúcich subjektov nedostatočne zohľadnil skutočnosť, že reálne používania alternatívnych palív vyžaduje vybudovanú sieť čerpacích, resp. nabíjacích staníc. Okrem toho kúpna cena takýchto vozidiel prevyšuje autá na naftu o 15 až 25 %.
Ak štátny alebo samosprávny úrad ako obstarávateľ nedodrží literu zákona a neobstará potrebný podiel nízkoemisných áut, môže mu byť uložená pokuta vo výške 300-tisíc až milión eur podľa kategórie vozidiel.
Nová povinnosť zasahuje značne aj do fungovania zberových spoločností. Tými sú často mestské a obecné firmy v podobe technických služieb. Týka sa však aj súkromných firiem, ktoré sa zúčastňujú verejných obstarávaní na služby nakladania s odpadom.
Chýbajú čerpacie stanice
Chýbajúcu infraštruktúru pre vozidlá s alternatívnym pohonom považujú za najväčší problém tejto povinnosti aj zberové spoločnosti. “Vedeli by sme si poradiť kúpou vozidla na CNG, ak by bola na území mesta Senica vybudovaná takáto čerpacia stanica. Náklady na vybudovanie sa pohybujú okolo tri milióny eur a je potrebná dostupnosť stredno alebo vysokotlakového plynového potrubia,” komentuje novú povinnosť Peter Turza, riaditeľ Technických služieb Senica. Výstavba takejto čerpacej stanice sa však v meste a okolí zatiaľ ani len neplánuje. Hoci prevádzkové náklady na CNG vozidlo sú nižšie v porovnaní s naftovým autom, pri nedostupnosti čerpacej stanice na alternatívne palivo sa výhodnosť prudko otáča. “V regióne Záhoria nie je vybudovaná sieť čerpacích staníc na alternatívne palivo typu CNG, LNG, alebo vodík.”
Vozidlá zberovej spoločnosti by museli dopĺňať palivo v najbližších staniciach, ktoré sa nachádzajú v Trnave a Novom Meste nad Váhom. Pri dojazde vozidiel typu N3 na CNG do 200 kilometrov by tak prakticky polovicu paliva minuli iba na jazdu za účelom natankovania. Nie zabezpečovania služby, na ktoré je vozidlo určené.
Ak by firmy chceli zakúpiť nákladné auto typu N2 a N3 na elektrický pohon alebo vodík, takéto zatiaľ ani reálne po cestách nejazdia. Podľa P. Turzu je schvaľovanie plošne platiacich noriem bez poznania podmienok v jednotlivých regiónoch Slovenska, akou je aj tento zákon, prejavom absencie zdravého rozumu.
Zvýšenie nákladov na zber odpadov
“Predpis je vykonateľný, aj keď podľa nášho názoru už na úrovni EÚ sa neprihliadlo na skutočnosť, že vozidlá na zber odpadu okrem samotnej prepravy tovaru, odpadu, majú aj nadstavbu, ktorá slúži na zber odpadu a jej prevádzka si tiež vyžaduje energiu. Pohonné jednotky vozidiel, slúžiacich ako podvozky pre tieto nadstavby, však s týmto veľmi nepočítajú, takže predovšetkým dojazd takýchto vozidiel bude obmedzený,” hodnotí novú povinnosť Juraj Jakeš, obchodný riaditeľ spoločnosti Marius Pedersen. Za kritickú považuje dostupnosť ekologických vozidiel kategórií N2 a N3 na európskom trhu. “Aktuálne je termín dodania ekologických vozidiel kategórie N3 14 mesiacov od objednania.” Obstarávacie aj prevádzkové náklady ekologických vozidiel sú podľa neho vyššie ako pri doteraz používaných vozidlách. Navyše hrozí zníženie výkonu. “Na základe skúseností z iných krajín očakávame aj nižšie výkony na jedno vozidlo a rôzne iné obmedzenia, takže bude treba počítať so zvýšením cien.”
Konkrétny nárast cien sa má ukázať až po určitej dobe používania vozidiel. Zberová spoločnosť však v súčasnosti odhaduje, že zavedenie používania ekologických vozidiel sa prejaví rastom cien za zber komunálnych odpadov o zhruba 15 %.
Zdroj : www.odpady-portal.sk
Naše združenie odoslalo na MŽP SR list, v ktorom tieto skutočnosti uvádzame, a čakáme na vajadrenie. Na stiahnutie (PDF)