Peter Krasnec: Mýtny systém doľahne na odpadové firmy
07.01.2010 13:13:11
 
Slovenskí malí a strední autodopravcovia protestujú proti zavedeniu elektronického mýta. Podľa autodopravcov systém v prvé dva dni zlyhal, na čerpacích staniciach vraj tiež nie je dostatok palubných jednotiek. Zástupcovia Únie autodopravcov Slovenska na pondelok ohlásili protesty proti mýtu.

Nespokojnosť prejavili aj organizácie pôsobiace v odpadovom hospodárstve SR.
Jaroslav Polaček, hovorca malých a stredných dopravcov, upozornil aj na to, že spotrebná daň je najvyššia z okolitých krajín. „Za 100 litrov benzínu zaplatíme o 30 centov viac, ročne teda zaplatia motoristi o 360 EUR viac, ako motoristi v okolitých krajinách." Ministrovi dopravy predložili svojich 11 požiadaviek. Z rokovania s ministrom Vážnym totiž podľa Polačeka vyplynulo, že o mnohých nezrovnalostiach nebol informovaný správne. Jaroslav Polaček ostro napadol ČESMAD Slovakia, ktorý vraj prisľúbil, že ak sa nepodarí s ministerstvom dopravy dohodnúť zníženie dane z motorových palív, potom dopravcovia pristúpia k nátlakovým akciám. „Pýtam sa, čo urobil ČESMAD doteraz? Museli sme s týmito požiadavkami prísť až my? ČESMAD očakávania sklamal." Podľa Polačeka mnoho členov ČESMAD-u združenie opúšťa a zapája sa do aktivít Únie autodopravcov Slovenska. „Spoločnosť SkyToll vybral ČESMAD pre montáž palubných jednotiek. Pýtame sa, načo bolo potrebné robiť konkurz na montáž palubných jednotiek? Nebolo postačujúce vypísať odborné a technické podmienky pre servisy a za licenčný poplatok sa mohli realizovať montáže priamo? Ako je možné, že bola cena stanovená na 160,50 EUR? Prečo ešte nezakročila obchodná inšpekcia proti neoprávnenému zisku z montáže palubných jednotiek v prospech ČESMAD-u?"

Únia chce dať podnet na preverenie dohody medzi ČESMAD a SkyToll. Dopravcovia žiadajú znížiť spotrebnú daň na benzín na 0,371 EUR za liter a za naftu na 0,298 EUR za liter. Zároveň žiadajú zníženie cestnej dane ako kompenzácie za zavedenie elektronického mýta, tak, ako tomu bolo v krajinách, kde zaviedli mýtny systém. Žiadajú tiež o pozastavenie mýtneho systému až dovtedy, kým nebude garantovaný spravodlivejší systém započítavania reálne odjazdených ciest. „Na Slovensku sa autodopravcom už niekoľko rokov zhoršujú konkurenčné podmienky"

Peter Krasnec, obchodný riaditeľ skupiny .A.S.A., zastupujúci Združenie organizácií verejných prác (ZOVP) a Asociáciu podnikateľov v odpadovom hospodárstve (APOH) sa nazdáva, že mýtny systém doľahne aj na nich a možno ešte výraznejšie ako na autodopravcov, lebo systém zvozu komunálneho odpadu a separovaných zložiek je priamo naviazaný na mestá, ktoré majú podhodnotené rozpočty. Celé odpadové hospodárstvo je podľa Krasneca v súčasnosti určitom zmysle slova v kríze a na rozdiel od niektorých ostatných, odpadári nie sú schopní preniesť zvýšenie nákladov na obce a mestá, nakoľko rozpočty obecných a mestských zastupiteľstiev sú už schválené a ani v jednom rozpočte nebolo počítané s tým, že mýtny systém sa prenesie i do odpadového hospodárstva. Z tohto hľadiska podporujú stanovisko autodopravcov, najmä v tom, že celý mýtny systém doľahne na obyvateľov Slovenska.




ZOVP - Združenie organizácií verejných prác, www.zovp.sk